انتخاب زیارتگاه بهائیان به عنوان میراث جهانى

انتخاب زیارتگاه بهائیان به عنوان میراث جهانى

شهر کُبک

٨ ژوئیه ۲٠٠٨

سرویس خبرى مرکز جهانى بهائى

یک کمیته سازمان ملل در نشستى در شهر کُبک در کانادا دو زیارتگاه بهائى واقع در اسرائیل را داراى ’ارزش والاى جهانى خواند و آنها را به عنوان بخشى از میراث فرهنگى بشریت شناخت.

تصمیم امروز کمیسیون میراث جهانى یونسکو به معناى آنست که دو مکان مقدس بهائیان —یعنى آرامگاه‌هاى مؤسسین این آئین— به فهرستى از اماکن شناخته‌شدۀ بین‌ المللى مانند دیوار چین، اهرام مصر، تاج‌محل و استون‌هنج (stonehenge) افزوده شد.

اماکن مهم دینى مانند واتیکان، بخش قدیمى بیت المقدس، و بوداهاى بامیان، که اخیراً نابود شد، نیز در فهرست میراث جهانى قرار دارند.

زیارتگاه‌هاى بهائى نخستین اماکن مرتبط با یک آئین دینى تازه تولد یافته هستند که به فهرست یونسکو، نهاد آموزشى، علمى و فرهنگى سازمان ملل متحد، افزوده شده‌اند.

این دو زیارتگاه یکى در نزدیکى بخش قدیمى عکا در ساحل شمالى اسرائیل — که خود بخشى از میراث جهانى است— و دیگرى در کوه کرمل در حیفا آرامگاه مؤسسین آئین بهائى، حضرت باب و حضرت بهاءالله، هستند.

بهائیان معتقدند که حضرت باب و حضرت بهاءالله هر دو پیامبران الهى هستند و آرامگاه این دو زیارتگاه جامعۀ پنج میلیون نفرۀ آنهاست. آرامگاه حضرت بهاءالله قبلۀ بهائیان جهان است و از این نظر قابل مقایسه با دیوار ندبه در بیت المقدس براى یهودیان و خانه کعبه براى مسلمین است.

حضرت بهاءالله در ایران به دنیا آمد و بعداً به عکا که در آن زمان بخشى از امپراطورى عثمانی بود تبعید شد و در سال ۱٨٩۲ در همان جا درگذشت. حضرت باب در سال ۱٨۵٠ در ایران تیرباران شد و بقایاى جسدش بعدها براى خاکسپارى به حیفا منتقل شد.

این دو آرامگاه به خاطر باغ‌هاى زیبائى که آنها را احاطه کرده قابل توجه هستند. در طراحى این باغ‌ها عناصرى از فرهنگ‌هاى گوناگون در هم آمیخته شده‌اند. غیر از زائران بهائى، سالانه صدها هزار بازدید‌ کننده‌های دیگر از این باغ‌ها دیدن مى‌کنند.

آلبرت لینکلن، دبیرکل جامعۀ بین المللى بهائى، گفت: "ما از تصمیم یونسکو در شناخت اماکن مقدس دیانت بهائى استقبال مى‌کنیم. دیانتى که طى ۱۵٠ سال از جمعیتى کوچک در خاورمیانه به یک جامعه جهانى با پیروانى در تقریباً تمامى کشورها تبدیل شده است."

فهرست میراث جهانى را یونسکو در سال ۱٩٧۲ براى شناسائى و حفاظت "میراثهاى فرهنگى و طبیعى با ارزشهاى والاى جهانی" ایجاد کرد.

تا به حال ۱٨۴ کشور معاهده میراث جهانى را که معیارهاى کلى انتخاب این اماکن را تعیین مىکند امضا کردهاند و بیش از ٨۵٠ محل از جمله اماکن طبیعى مانند سرنگتى در آفریقاى شرقى و آبسنگهاى بزرگ مرجانى در استرالیا به موجب آن به ثبت رسیدهاند.

کمیتۀ میراث جهانى از ۲۱ کشور امضا کنندۀ عهدنامۀ میراث جهانى تشکیل مى شود. این کمیته هرسال در کشورى که ریاست کمیته را برعهده دارد تشکیل جلسه مىدهد.

رئیس امسال این کمیته دکتر کریستینا کمرون از کاناداست و اجلاس آن در شهر کبک برگزار مىشود که خود یکى از میراثهاى جهانى است و امسال چهارصدمین سال تولدش را جشن مىگیرد.

Comments are closed.