گسترش جغرافیایی و رشد سالانه دین بهائی
۰۲ فروردين ۱۳۸۵

 

تعداد بهائیان در جهان چقدر است؟

تخمین دقیق تعداد پیروان هر یک از ادیان جهان کاری پیچیده و مشکل است. در برخی از نقاط جهان وضعیت ادیان و شرایط خاص حکومتها مانع از شمارش دقیق پیروان ادیان آنها است. در برخی دیگر ارتباطات ضعیف و یا میزان مسافرتها جمع‌آوری داده‌ها را مشکل می‌سازد.

تخمین شمار بهائیان علاوه بر این از پیچیدگی بیشتری برخوردار است چرا که بسیاری از بهائیان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و از پیشینه‌های فرهنگی و مذهبی مختلف هستند و بنابراین حتی بررسیهای دقیق نیز آمار صحیحی از شمار آنها نشان نمی‌دهد.

با دانستن مشکلات موجود و با هدف ارائۀ دقیق‌ترین آمار، مرکز جهانی بهائی با محافظه کاری بسیار تعداد بهائیان جهان را حدود شش میلیون نفر تخمین زده‌است.

این دقت محافظه کارانه وقتی بیشتر جلوه می‌کند که با آمارهای دیگر مقایسه شود. برای نمونه دائره المعارف بریتانیکا در جدولهای آماری منتشر شده در کتاب سال 2003 میلادی خود تعداد پیروان دیانت بهائی در سال 2002 میلادی را 7,406,000 نفر تخمین زده‌است.

آنچه در تمام روشهای آماری بطور یکسان نمایان است میزان رشد دیانت بهائی است که در مقایسه با سایر ادیان مستقل جهان از میزان بالائی برخوردار است. چنانچه در جدول بالا نشان داده شده بر اساس آمار منتشر شده در سال 2001 میلادی میانگین میزان رشد دیانت بهائی در دهۀ 90 میلادی 2,28 درصد است. 


 

دومین گسترده‌ترین دیانت جهان

جوامع بهائی پس از جوامع مسیحی بیشتر از جوامع هر دیانت مستقل دیگر در جهان گسترده‌اند. این مطلب برای اولین بار در سال 1982 میلادی برابر با 1360 هجری شمسی در دائره المعارف جهان مسیحی عنوان شد. این کار که تلاش مشترک حدود 500 پژوهشگر و کارشناس آمارگیری بود نخستین بررسی جامع پیروان ادیان مختلف در سراسر جهان است.

بر اساس کتاب سال 2003 میلادی دائره المعارف بریتانیکا، جوامع بهائی در 218 کشور و سرزمین استقرار دارند. جوامع مسیحی بر اساس همین آمار در تمام 238 کشور و سرزمین تعریف شده توسط سازمان ملل متحد مستقر هستند. 

در کمی بیشتر از 160 سال که از ظهور دیانت بهائی از ایران می‌گذرد، این دیانت به دومین گسترده‌ترین دیانت جهان تبدیل شده‌است و با پیروانی از بیش از 2100 قوم و نژاد و قبیله مختلف، می‌تواند گونه‌گون‌ترین جمعیت متشکل انسانی بر روی زمین باشد.

تنها کاربران عضو شده می توانند نظر ارسال کنند!
میهمان |1385-1-4 11:19:32
مطالب نوشته شده جذاب و آموزنده هستند مخصوصا قسمت آمارها وعلاوه بر آن تمامی مطالب به زبان صریح نقل شده اند
سحاب
میهمان |1385-3-18 09:31:25
نکته مهم در مقایسه میزان رشد دیانت بهایی باسایرادیان این است که سایرادیان بعدازگذشت حدودصدوشصت سال ازظهورشان
تاچه حدرشدکرده بودند وباجه سرعتی درحال رشد بودند بنظربنده برای بررسی دقیق وبیطرفانه باید این جوانب رادر
نظرداشت
میهمان |1385-1-19 17:30:45
باسپاس آیین بهایی مایه افتخارماایرنیان دراین وانفسای انسانیست
میهمان  - پری |1385-2-2 19:20:01
اگر ملاک حقانیت یک دبن تعداد طرفداران ان است پس سیکهای هندی که میزان رشد . جمعیت آنان از بهائیها بیشتر است یک
دین بر حقتر میباشند .
میهمان  - میزان رشد و گسترش |1385-2-8 01:18:43
مهرداد گرامی . ما شاهد علمی از نشریات علمی آوردیم. منابع شما کدامند؟

با سپاس
farhad abtahi  - گسترش اسلام |1385-2-8 10:47:54
مهرداد خان
من نمی خواستم وارد این بحث شوم ولی حقیقت این است که اسلام هم اکنون پیشرفت منفی دارد. گسترش تعداد
مسلمانان در دنیا بیشتر به خاطر دو عامل است: اول اینکه میزان زاد و ولد در میان جوامع فقیر، زن ستیز، و بی سواد
بسیار بالاست. متاسفانه کشورهای مسلمان همه در این جرگه قرار میگیرند. در نتیجه تعداد مسلمان زیاد می شود ولی این
مطلب بجای آنکه دلیل زنده بودن و خلاقیت فرهنگی باشد و یا چیزی باشد که بشود بدان افتخار کرد دلیل آن است که فرهنگ
فعلی اسلامی فرهنگ بازداری از پیشرفت شده است مخصوصا حالا که روند این است که اسلام را به صورتی بسیار ناشکیبا و
ضد حقوق بشر و تمدن ستیز مورد تعبیر قرار دهند. اما از این واقعیت دردناک که بگذریم واقعیت این است که اسلام انقدر
مسئله ای تقلیدی/قومی شده است که اکثر کسانی که اسما مسلمان هستند کوچکترین عقیده ای به اسلام ندارند ولی بر طبق
آمار مسلمانند. مثلا در ایران خودمان شاهد هستیم که اگرچه بر طبق آمار نود و چند درصد مردم "مسلمان" هستند اما
می دانیم که درصد عظیمی از ایرانیان با دیدن حوادث سی سال گذشته کاملا ضد اسلام و ضد دین شده اند با آنکه در آمار
جهانی و حتی "علمی" همه اینها "مسلمان" هستند و آن گاه این افراد دلیل رشد اسلام می شوند! خلاصه در یک تحقیق
واقعا علمی باید افزایش حاصل زاد و ولد افراطی را دلیل عقب افتادگی و رکود و انجماد فرهنگی دانست و صرفا به مسئله
ورود و خروج اعتقادی توجه کرد. در اروپا و امریکا تعداد مسلمانان ظاهرا رو به افزایش است اما ان هم اساسا به این علت
است که متاسفانه کشورهای اسلامی فقط صادرکننده پناهنده و بیکاران و گرسنگان هستند و نه عکس ان.
میهمان  - مهرداد |1385-2-13 00:35:02
آیا همه کسانی که در آمارها از آنان به عنوان بهائی نام میبرند واقعا افراد عقیده مندی به بهائیت هستند ؟بنابراین
در مورد جامعه شما هم میتوان گفت که این آمارهای ارائه شده نتیجه زاد و ولد بهائیان بوده و ثانیا همه بهاییان هم
افراد معتقدی نیستند . ضمنا در تمام این دوران تعدادی هم خود را از جامعه بهائیت کنار کشیده اند و یا به ائینهای
دیگر پیوسته اند که فکر میکنم تشکیلات شما آمار تقریبی آنها را داشته باشد .این مو ضوع دین گریزی در مورد همه ادیان
صادق است .بنابر این در استناد به آمار ها و جداول باید وسواس بیشتری داشت تا به نتایج غیر واقی نرسیم .


*********************EDITOR******************* ***
نکته جالبی بود. این موضوع در مورد دیانت بهائی مصداق پیدا نمی کند چون دین بهائی
تقلیدی و اجدادی نیست. مثلا در آمارگیری از مسلمانان و عیسویان در دائره المعارف مسیحیت بسیاری از کسانی که به
عنوان مسیحی یا مسامان معرفی می شوند ابدا مذهبی نیستند و به موجب تعالیم دینی خود عمل نمی کنند. ولی با این وجود
دین والدین را به ارث می برند . دین بهائی چنین نیست و فقط کسانی بهائی به حساب می آیند که رسما و عمدا در تشکیلات
بهائی ثبت نام کرده باشند و جامعه بهائی هم آنها را به عنوان بهائی بپذیرد. دین بهائی موروثی نیست و تحقیقی است.
البته این نکته ای است که در بررسی آمار به چشم نمی خورد.
با سپاس از نکته جالب شما.
میهمان |1385-2-12 14:26:47
رشد سریع اسلام موضوعی استکه این روزها مورد بحث و اتفاق نظر همه محافل علمی و مطبوعاتی میباشد . اتفاقا رشد اسلام
در اروپا و آمریکا موجب نگرانی این کشورها شده است و آمار نو مسلمانها در این کشور ها بسیلر بالا میباشد .
در صد
رشد سایتهای اسلامی و آمار روبه رشد مساجد در کشورهای غربی و آسیائی و آفریقائی و رشد اسلامگرائی که در باره آن
صدها کتاب نوشته شده اثبات کننده ادعای بنده است . توجه شما را به چند مقاله به شرح زیر جلب میکنم : 1- مقاله تحقیقی
شبکه جهانی CNN تحت عنوان :ّ
CNN - FAst growing islam is winning converts in western world
2 - نشریه لس آنجلس تایمز مورخ 7 مارس 1998 تحت عنوان
]
" Islam the fastest growing religion in the world " نوشته Esther Schrader
3 - مقاله تحقیقی آزانس اطلاعات ایالات متحده آمریکا تحت
عنوان Washington Hyper File مورخ 17 فوریه 1999
در این مورد مدارک و مقالات و کتب به صدها مورد میرسد . ااگر وقت داشتم به تک تک
آنها اشاره میکردم. ولی به قول معروف در خانه اگرکس است یک حرف بس است
ضمنا بنده خان نمیباشم و یک
استاد دین شناسی
میباشم
میهمان  - مسئله رشد كمي تعداد پي |1385-2-13 11:34:18
در بحث از رشد كمي بهاييان و يا هر دين ديگري آيا منظور اينست كه اين رشد دليل حقانيت آن دين مي باشد؟ اگر چنين
برداشتي شده به نظر صحيح نمي آيد. چه كه في المثل در اديان گذشته( اسلام ، مسيحيت، زرتشتي و يهوديت و بوديسم و
هندوييسم و غيره)آمار كمي رشدشان در آغاز دوره شان و نيز در زمانهاي مختلف تا حال كاملاً متفاوت بوده و هست ولي اين
تفاوت آمار ملاك و شاخص اصلي حقانيت هر يك از آنها نمي باشد و صرف نظر از اين آمار اديان مزبور در دوره خودشان آينه
حقيقت الهي بوده اند.اين امر در مورد دين بهايي نيز صادق است. بنابراين بحث در اين مورد فاقد نتيجه گيري قطعي در
خصوص حقانيت اديان مي باشد. بلكه شاخص هاي حقانيت اديان را بايد در اصل كتب آسماني جست و نه در بحث هايي سطحي كه جز
به مجادله وسعي بر غلبه در بحث نتيجه اي نخواهد داشت.حقيقت آنكه طبق متون كتب مقدسه حتي اگربه فرض نفوس زيادي نيز
مومن به اديان مذكور نمي شدند خدشه اي به حقانيت آنها وارد نمي شد.چنانكه در قرآن مجيد خطاب به حضرت محمد كه جانم و
جان بهاييان فدايش باد است كه ايشان فقط مامور ابلاغ كلام خدا هستند وحضرتشان محتاج ايمان نفوس نبوده بلكه فقط به
خاطر خداوند و محبت به انسانها ماموريت خود را اجرا كرده اند. به طوري كه حتي به كفار مي فرمايند "لكم دينكم و لي
دينِ"(دين شما براي شما و دين من براي من) و بقول شاعر
گر جملهء كائنات كافر گردند
بر دامن كبرياش ننشيند گرد
ضمناً به استاد عزيزي كه آدرس سايت هايي را براي ديدن رشد كمي مسلمانان داده بودند بايد
عرض شود الحمد لله! خدا كند مسلمين عزيز روز به روز زيادتر شوند و با رجوع به اصل قرآن مجيد سعي نمايند اولاً وحدت
ديني اسلامي به وجود آورند و ثانياً پس از به وجود آمدن اتحاد بين ده ها فرقه اسلامي، در راه اتحاد همه اديان و عالم
انسان و وحدت فرهنگهاي بشري بكوشند چه كه در غير وجود شرط اول مصداق: جانِ نايافته از هستي بخش كي تواد كه شود
هستي بخش خواهد بود
به ولاي مولايم بهاء قسم كه اگر مسلمين چنين كنند نهايت آمال و آرزوي اهل بهاست.و مهم نيست كه
تحت نام چه ديني اين وحدت حاصل مي شود چه كه اصل دين محبت است چنانكه حضرت بهاءالله مي فرمايند:"بايد جميع بر
شريعت حب الهي مجتمع شوند."و در اسلام عزيز است كه :"هل الدين الّاالحب؟"ودر مسيحيت عزيز است كه:"خداوند
محبت است."آنچه فعلاً مهم است توجه به اين روح "حبي" است كه در همه اديان آسماني وجود دارد و اي كاش علماي
محترم همه اديان و ملل عزيز و سازمانهاي NGO و سران دول بتوانند چنانكه در بيانيه كنفرانس اديان و سران و NGO در سال
2000 كتباً آمده و در راه صلح و اتحاد بشر بكوشند وبه جاي پرداختن به مسائل فرعي و تعصبات و پيش داوري ها كه جز ازدياد
اختلاف و غفلت و دور شدن از سعادت حقيقي انسانها و نارضايتي خداوند ندارد به روح مذكور ناظر گردند.آرزوي جامعه
بهائي نيز پيمودن چنين طريقي است.خداوند محبت مي خواهد نه اختلاف...قربان همه

میهمان  - مهرداد |1385-2-18 12:45:38
اگر مایل به ادامه این بحث علمی نیستید صریحا بگوئید نه اینگه بعضی مطالب ارسالی بنده را چاپ میکنید و بعضی را حذف
می نمائید .در هر حال از نظر علمی تعداد پیروان یک آئین و کثرت و قلت آنها دلیل بر حقانیت آن نیست .
میهمان |1385-4-6 18:47:03
سایت دیروز و پریروز اشکال داشت و مطلبی رانصب نکردم با پوزش ازشما درقرآن است که باطل بخودی خود نابود میشود پس
دینی که منشاالهی دارد گسترش می یابد و جلودار ندارد سربلند باشید
میهمان  - بررسی علمی مسئله رشد ا |1385-2-20 23:33:13
با سپاس از دوست دانشمند مهرداد. مهرداد گرامی شما در چه رشته ای تدریس می کنی؟ اینجا مطلب برای گفتن زیاد دارم ولی
به مختصر بسنده می کنم.**دوست عزیز مهرداد به نظر می رسد علاقه ای به بررسی علمی مسئله رشد ادیان دارد. او در
"اثبات" ادعایش در مورد اینکه اسلام از نطر جذب پیروان جدید در دنیا و غرب سریعترین میزان رشد را دارد به
مقالاتی در روزنامه ها و رسانه هایی مانند سی ان ان اشاره نمود. اما اینها هیچیک تحقیق علمی نیست و صرفا استنباطات
افراد است. یک محقق مبنای داوری خود را بر تحقیقات علمی می گذارد و نه اینگونه نوشته ها. دوم اینکه وقتی ان مقالات
را می خوانیم هم می بینیم که حقیقت مسئله چیز دیگری است. مثلا در مقاله ای که همان سی ان ان در این مورد نوشت می
نویسد که اگرچه تعداد مسلمانان در دنیا شدیدا رو به افزایش است ولی علت و ویژگی این افزایش را باید مورد نقد قرار
دهیم. مقاله توضیح می دهد که این افزایش اساسا حاصل دو عامل است. اول سرکوب منظم و کشتار دسته جمعی جمعیتهای بومی
غیر مسلمان (مثالش کشورهای افریقاست که همانند سودان هم به کشتار و اخراج غیر مسلمانان می پردازند و هم رهبری
سیاسی را به کمک پولهای کشورهایی مانند عربستان از افریقایی گرفته و در دست اعراب متمرکز می کنند). دوم داشتن
بالاترین میزان زاد و ولد به نسبت هر دین دیگر. اینها سخن بهائیان نیست بلکه سخن منبع شماست.
جالب است که مهرداد
سخن دوستی را که قبلا به صورت علمی مسئله را مطرح کرد مورد توجه قرار نداد. ان دوست نوشت که افزایش جمعیت یک دین در
یک جامعه از سه قسمت تشکیل می شود: اول میزان زاد و ولد پیروان ان دین. دوم میزان مهاجرت از خارج و به خارج. سوم ورود
و خروج عقیدتی به ان دین. آن دوست نوشت که درست است که در دنیا و حتی در غرب، اسلام از نظر آماری رشد زیادی دارد اما
این رشد تا چه حد حاصل هر یک از این سه فرآیند است. این روش تنها روش علمی برای این نوع بررسی است. مهرداد گرامی نسبت
به این روش بی اعتنا بود ولی در نوشته های بعدیش باز هم آنرا جدی نگرفت. وی نوشت که بهائیان هم زاد و ولد دارند و در
میان بهائیان هم کسانی هستند که اسما بهایی اند ولی عقیده ای ندارند. در پاسخ این گونه حرفها نمی دانم چه باید نوشت.
این سخنان عبارت از فرار از بررسی علمی است. البته که همه ادیان زاد و ولد دارند ولی مسئله این است که میزان این زاد
و ولد چیست و کدام کمتر و کدام بیشتر است. اینکه در میان اهل ادیان، مسلمانان بیشترین میزان زاد و ولد را در سرتاسر
دنیا دارند، و اینکه این هم حاصل عواملی نامطلوبی در این جوامع است (زن ستیزی، فقر، بیسوادی، ...) مطلبی است علمی که
همه آمار ان را اثبات می کند (و نه استنباطات شخصی این و آن). حال چرا باید این واقعیت نادیده گرفته شود و یا حتی با
فرار از منطق، رد شود بحثی است دیگر. مثلا همه می دانند که در لبنان جنگ داخلی بیشتر حاصل این واقعیت بود که قانون
اساسی را بر اساس تقسیم جمعیت میان مسلمان و مسیحی نوشتند اما پانزده سال بعد بخاطر میزان زاد و ولد مسلمانان ان
نسبت دگرگون گردید و در نتیجه قانون قبلی جوابگو نبود و موازنه قوا بهم خورد و نتیجه جنگ داخلی شد. آیا میزان زاد و
ولد سوئدیهای بومی و مسلمانان پناهنده در بیست سال اخیر یکی است و آیا این مطلب هیچ ربطی به مسئله رشد سریع اسلام
در سوئد ندارد؟ در مورد غرب با ید گفت که درست است که تعداد مسلمانان رو به افزایش است و تعداد مساجد رو به فزون اما
مسئله این است که این افزایش اگر چه تا حدی حاصل جذب افراد جدید هم هست ولی اکثریت ان ناشی از میزان زاد و ولد
مسلمانان و نیز مهاجرت مسلمانان به کشورهای پیشرفته بعنوان پناهنده و غیره است. این دومی هم مانند عامل اول نشانه
وجود عوامل نا مطلوبی در جهان اسلامی است که بجای انکه محل دمکراسی و رشد اقتصادی و نجات پناهندگان فراری از ظلم
باشند عکس ان می باشند. اما اگرچه افراد جدیدی به اسلام می گروند ولی نه تنها این عامل از دو عامل دیگر نقشی نازلتر
دارد بلکه در این مورد هم با ید به سه واقعیت اشاره کرد. اول اینکه میزان خروج اعتقادی از اسلام بسیار بسیار بالاست.
این مطلب در مورد اسلام هم اکنون بسیار مهم است. علتش این است که دنیای اسلام احکام اسلامی را جدی و قابل اجرا در
دنیا میگیرد (مسیحیان ویهودیان چند قرن است که فهمیدند احکامشان قابل اجرا در دنیای مدرن نیست و در نتیجه با جدایی
دین از سیاست و خصوصی ساختن دین ان را امری انتزاعی و کلی ساختند که به این شکل با اصول حقوق بشر تضاد زیادی ندارد) و
چون تضاد این احکام با اصول حقوق بشر(مانند اصل ارتداد و تبعیض و مردسالاری و برده داری) بسی واضح است (نگاه به
افغانستان و عربستان و ایران و دیگر موارد بیاندازید) درنتیجه قشر تحصیل کرده و معتقد به اصول حقوق بشر به صورت
فزاینده ای از اسلام دور می شود. در مورد آئین بهایی عکس این مطلب است. اول انکه ائین دفاع از حقوق بشر است و دو م
اینکه بهایی زاده در جامعه بهایی، بهایی حساب نمی شود بلکه بهایی ان است که داوطلبانه و معمولا علیرغم همه مخاطرات
در دفاتر بهایی نام خود را ثبت نماید. دومین نکته این است که هر جذبی را که نمی توان نشانی از زنده بودن و امتیاز یک
فرهنگ دانست. به عنوان مثال اگر اکثر گروندکان به یک مذهب در یک جامعه از زندانیانی که بخاطر نفرت از جامعه و
انسانیت دست به قتل و خشونت و تجاوز جنسی زده باشند و ان دین هم برایشان به این علت جاذب باشد که در ذهنشان
ایدئولوژی توجیه خشونت و نفرت و انتقام معرفی شده است در ان صورت چنین افزایش و گروشی اثبات انحطاط ان فرهنگ مذهبی
است و نه عکس ان. سوم انکه خود این مسئله که در جامعه ای مانند امریکا تعدادی از مردم غیر مسلمان می توانند آزادانه
مسلمان شوند در حالیکه عکس این مطلب در کشورهای اسلامی جرم و جنایت محسوب می گردد و بیچاره دگر اندیش یا باید کشته
شود یا عقیده اش را کتمان کند و یا به ایتالیا و دیگر نقاط فرار کرده و پناهنده شود، ثابت می کند که حتی این گروش به
اسلام در غرب نیز اثبات برتری فرهنگی غرب است و نه افتخاری برای فرهنگ فعلی اسلام. در پایان باید بگویم که حتی این
مسئله که در کوتاه مدت چه دینی چه میزان رشد (از طریق گروش جدید) را دارد هم به خودی خود نه اثبات یک دین است و نه
انکار یک دین. ما اکنون در دنیایی زندگی می کنیم که متاسفانه بسیاری ادیان بیشتر یک نهضت سیاسی شده اند تا دینی و در
این شرایط گروش حاصل از ایدئولوژیهای سیاسی و نژاد پرستانه را نباید با گروش راستین دینی مخلوط کرد. با درود بر
همه. سربلند باشید و پایدار.
میهمان  - مهر داد |1385-2-21 05:29:20
بنده هم کاملا با بحث علمی و منطقی موافق هستم . مراجعه به تحقیقات منتشره توسط محافل خبری معتبر یکی از راههای
تحقیق علمی میباشد . اتفاقا شروع این مباحثات علمی با سایت شما که در واقع بطور اتفاقی برای من پیش آمد را به فال
نیک گرفته و آنره با دانشجویان خود در میان گذاشته و از آنها خواسته ام که به عنوان یک کار تحقیقی هر کدام که مایل
هستند به عهده بگیرند یکی از دانشجویان قرار است مسئله رشد بهائیت را از نظر جغرافیائی بر رسی کند و دیگری تقبل
نموده که در آثار مکتوب بهائی این مو ضوع را دنبال نموده و دانشجوی دیگری مسئله اسلامگرائی در میان غربیها را به
عنوان کار تحقیقی خود انتخاب کرده است . امیدوارم نتایج این تحقیقات را با شما و دیگر خوانندگان در میان گذارم . به
امید حق . موفقز باشید .قسمتی از آنرا
میهمان  - سایت نگاه فیلتر شد |1385-2-25 21:36:59

همراهان گرامی درون مرزی سایت نگاه

شواهد موجود حاکی از آن است که سایت نگاه از دیروز در ایران فیلتر می
شود.

متاسفانه دولت ایران از این فرصت برای گفتار و نشست با بهائیان و آشنائی بیشتر با مرام و باورهای آنان بهره
نبرد.

برای تماس با سایت نگاه در حال حاضر می توانید از نرم افزارهای فیلتر شکن زیر استفاده کنید.

خواهشمندیم
این پیام را به دوستان و آشنایان و علاقمندان به ایران بدهید و حتما در سایت ثبت نام کنید تا با شما در تماس
باشیم.

با درود بر شما

ایران خورشیدی تابان دارد

anti filter:
http://zede-filter.blogfa.com/

http://www.f111.blogfa.com/


http://ahmad-batebi.blogspot.com/

http://www.m-p-j.blogfa.com
میهمان |1385-3-3 09:14:53
امیدوارم دوست عزیزمان توانسته باشد بعد از فیلتر شدن سایت با آدرس جدید مطالب را دنبال کند در ضمن آیا فیلتر شدن
این سایت در جمهوری اسلامی ایران و ترس مسئولین از خوانده شدن مطالبی چنین آموزنده توسط هموطنان ایرانی دلیلی جز
تأثیر واثر تقلیب کننده کلام و دین الهی در ارواح و نفوس انسانی میتواند داشته باشد ؟در غیر این صورت با وجود تفکر
و خرد آزاد که هر انسانی از آن برخوردار است پس چه نیازی به این عمل و دیگر اعمالی از این قبیل و ترس مسئولین از
آزادی بیان میباشد ؟ انیسا
میهمان |1385-3-7 07:20:53
دست از اين مظلوم نمائيها بر داريد . جواب خانم عهديه را بدهيد . اگر دين نداريد لا اقل آزاد مرد
باشيد.
************************************* *************
*********************************** ***************

نکته اول اینکه شما قسمتهای مقدماتی سایت را
باید دوباره بخوانید. دین بهائی بنابر آرا کارشناسان دین است و دینی متحد است و تنها دینی است که در سازمان ملل
رسما به عنوان مشاور در مسائل غیر سیاسی حضور دارد


دوما خانم عهدیه دروغ می گفت و کاربرد واژه ها و اصطلاحات
بهائی را درست بلد نبود و مشخصا می خواست خود را بهائی اسبق جا بزند و چنین شخصی که برایش اعدام بی گناهان بهائی پس
از انقلاب مهم نبود و کتمان می کرد از انسانیت هم بوئی نبرده تا چه رسد به عرفان و بینش روشنگر بهائی.

سوما اینکه
ما حرفهای ایشان و ایراد بی مورد شما را هم می آوریم.
دین بهائی فضائی باز می آفریند و همقطاران شما (مردانه) سایت
می بندند

صحبت از مردانگی برای کسانی که برای فرار از نشست و صحبت سایت می بندند ادعایی پوچ بیش نیست.
با آرزوی
بهترین ها برای شما و عهدیه
میهمان |1385-3-7 09:51:42
كاربري كه گفته دست از اين مظلوم نماييها برداريد و... بايد به ايشان گفت گويا حق و حقوق انسانها براي شما مهم
نميباشد و ارزشي ندارد. دوست داريد ظلم كنيد و كسي اعتراض نكند مال مردم را برباييد و كسي دم نزند و اگر اعتراض
نمايد با تمسخر نام آن را مظلوم نمايي مي گذاريد. صدها بهايي را به جرم اينكه به ديانت جديد ايمان داشتند به شهادت
رسانديد.هزاران بهايي را از كار اخراج كرديد و هنوز هم حق اجتماعي يك شهروند را براي بهاييان زير پاميگذاريد.
جوانان را به دانشگاه راه نميدهيد . در كسب و كارشان اشكال به وجود ميآوريد. در روزنامه هايتان تهمتهاي وقيح و شرم
آور به جامعه بهايي وارد ميكنيد و بسياري از بهاييان را ساليان دراز در زندانهاي خود با انواع عذاب و آلام بي منتها
محبوس ساختيد. نام اين فجايع را دين داري گذاشته و خود را آزاد مرد ميدانيد؟؟به بهاييان مي گوييد ديگر شما را شهيد
نميكنيم بلكه چنان زندگي را برايتان سخت ميكنيم كه روزي هزار بار آرزوي مرگ كنيد. نام اين رفتار غيرانساني و
ظالمانه خود را اسلامي و آزاد مردي گذاشته ايد!!اگر ذره اي به روز جزا و جوابگويي در پيشگاه سيدالشهدا ايمان داشتيد
به اندازه مثقال و خردلي ظلم و ستم روا نمي داشتيد تا چه رسد به اينهمه فجايع و مظالم بي حد و حصر. در بيدادگري تا
آنجا پيشرفته ايد كه اهل حق را پس از آنكه مورد عداوت شديد قرار داده ايد كلام سيدالشهدا را به استهزا به ايشان
برميگردانيد.ما آزادمردي را در ظلم نمي بينيم شمابامصادره اموال و اعدام وحبس و زجر و تهديد و توهين نفوس مقدسه
آزادمردي خود پايمال ساخته ايد. شمادر ظلم و ستم هيچ تفاوتي باالگوها و اسوه هاي خود كه امثال يزيد و معاويه و
هيتلر هستند نداريد بلكه روي ايشان را سفيد كرده ، گوي سبقت از همقطاران خود ربوده ايدقدري به عاقبت اعمال ظالمانه
خود بيانديشيد و از ظلم دست خود را كوتاه نماييد كه مولاي ما حضرت بهاالله فرموده است " قسم ياد نمودم از ظلم احدي
نگذرم".
میهمان  - فرشته و دیو |1385-3-7 12:00:24
من به عنوان یک ایرانی مسلمان از شهامت و انسانیت بهائیان ایران در شگفت آمده ام. دیوان دد صفت به اسم اسلام
بهائیان را از حق تحصیل ممنوع می کنند. معلوم است که خود می دانند که هر چه افترا بر بهائیان می بندند دروغ است اگر
نه اصرار می کردند که بهائیان مشمول تحصیل شوند تا بطلان عقایدشان را بفهمند و از باطل دست بر دارند. اما به عکس
معلوم است که می دانند مشکل بهائی این است که عقائدشان خرد مندانه و امروزی است پس فقط باید به آنها فحاشی کرد و
سگان را به جان آنان انداخت نه آنکه باب دانش و آگاهی را به آنان باز کرد. اما واکنش بهائیان به این زور و
ناجوانمردی چیست؟ آنان بجای نفرت از ایران و ایرانی، آرام و دسته جمعی بدون آنکه حتی همکیشان خود هم بدانند به نزد
فقیران و درماندگان شیراز می روند تا به آنها سواد بیاموزند و به آنها کمک کنند که در تحصیل موفق شوند. این چه
افرادی هستند که بیشتر به مردم جامعه عشق می ورزند و در خدمت داد می کوشند.
میهمان  - یزدانی |1385-3-7 16:05:46
با آرزوی موفقیت برای شما به نظر میرسد شما به طور ناخود آگاه وارد مباحثی شده اید که ممکن است به حساب کل جامعه
بهائیت گذاشته شود و بهانه بدست معاندان و دشمنان امر بهائی بدهد تا با استناد به آن بر مظالم خود بیفزایند
میهمان  - بهائیت جدی تر از پیش |1385-3-7 16:19:19
خطر بهائیت جدی تر از پیش!!!
هم زمان با مسدود شدن سایت
نگاه در ایران خبرگزاری جمهوری اسلامی نکات برجسته و مهم
سخنرانی آیت الله سبحانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم را منتشر کرد. لینک خبر و چکیده آن از قرار زیر است:




http://www.irna.ir/fa/news/view/menu-273/85021 48835140951.htm

آيت‌الله جعفر سبحاني از اساتيد برجسته حوزه علميه قم گفت: فرقه بهائيت
امروز با طرح مسائل كلامي براي متزلزل كردن عقايد جوانان تلاش مي‌كنند.

وي روز پنجشنبه در دوازدهمين اجلاس
اساتيد مركز جهاني علوم اسلامي استان قم خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامي خطر بهائيت كمتر احساس مي‌شد
ولي‌اين مساله درشرايط فعلي بسيار جدي مي‌باشد.

میهمان  - سایت site |1385-3-8 07:37:12
http://www.negahedigar.blogfa.com/
میهمان |1385-4-3 07:13:22
http://www.reera.blogfa.com

میهمان  - دین احمدیه |1385-3-8 15:28:40
نظر شما در مورد دین احمدیه که دارای پیروان بسیار زیادی در پاکستان است چیست؟
موسس این آئین هم خود را پیامبر
جدید و مسیح موعود
میداند؟
میهمان  - سایت یدکی |1385-3-9 16:29:38
دوستان گرامی

فعلا سایت نگاه با روزی 500-600 بیننده به فعالیت خود ادامه می دهد. مسیر حرکت ما در راستای گفتار و بحث
آزاد است. آشکار است که ما بیشتر اپرسش و ایراد از هموطنان غیر بهائی مطرح می کنیم تا بهائیان. روش بهائیان هم همین
است بحث آزاد و باز. سایت یدک ما که مطالب جدید در آنجا درج می شود اینجاست:
http://www.negahedigar.blog
fa.c om/

لطفا این سایت را
به حافظه کامپیوتر بسپارید.

درود بر شما
میهمان  - دِن احمديه |1385-3-12 09:11:09
سؤال: نظر شما در مورد دین احمدیه که دارای پیروان بسیار زیادی در پاکستان است چیست؟
موسس این آئین هم خود را
پیامبر جدید و مسیح موعود میداند؟
جواب: البته میرزا غلام احمد قاديانی خود را در درجه اول مهدی موعود مسلمانهای
سنّی و سپس مسیح و موعود سایر ادیان نامیده. ولی گویا خود را پیغمبر مستقل نمیدانسته بلکه ادعای وی مقام «نبی در
سایه محمد رسول الله» می باشد. و برخلاف بهائیان, احمدیه خود را دینی مستقل و ناسخ قرآن و شریعت نمی دانند. بلکه بر
عکس خود را مسلمان واقعی و تکمیل کننده دین اسلام می پندارند و بدین سبب مؤسس اين مذهب احکام جدیدی را نیاورده است.
وی می خواسته امّت مسلمان را متحد بسازد و زیر بار خلیفه جدید در بیآورد و سپس تمام انسانهای روی کره زمین را زیر
سایه اسلام گرد آورد. و برای وقوع این وعده گویا 300 سال تعیین کرده است.احمدیه اگر چه نسبت به بعضی از گروه های دیگر
اسلام مترقی تر به نظر می رسند ولی به هر حال همان احکام اسلام را برای نوع بشر واجب می دانند و خانمهایشان موی و
صورت خود را می پوشانند, مسجد و امام دارند و میتوان گفت مسلمانهای سنتی هستند, اگر چه رسماً از «اتحاد مسلمانهای
جهان» اخراجشان کرده اند. بدین جهت مناسبتر مینماید اگر آنها را مذهب یا فرقه احمدیه بنامیم به جای «دیانت».
اگر
چه احمدیان بهائیها را فرقه ای ضاله می دانند و چندین ردیه بر علیهشان نوشته اند ولی عوضش ایشان برای بهائیان
مانند سایر مسلمانها مورد احترام می باشند.
میهمان |1385-3-12 09:18:12
سوال در مورد واژه بابیسم در مسابقه سراسری املاءو دیکته که ازتلویزیون سراسری آمریکا پخش شد _____________________________On last
night's international spelling bee on ABC , on Round 9, one of
the contestants had to spell the word Babism and proceeded to ask for
the definition and origin of the word. In response the judge
provided
a short and sweet history about the origins of the Faith The Baha'i
Faith just got 30-45 seconds of exposure on prime time national TV.

http://www.spellingbee.com/06bee/rounds/Rou
nd09.htm
javad  - blog |1385-3-19 11:10:51
http://www.nabaazeem.com/
سردبیر  - خواهش، سؤال، سؤال |1385-5-18 09:43:24

دوست گرامی، دین بهائی مشوق بحث آزاد و تبادل نظر است. ما نیز در این سایت همین کار را می کنیم. یعنی محیطی را فراهم
می کنیم که بینندگان می پرسند و از این صحبتها و پاسخ ها همه یاد میگیریم و می آموزیم. نمی دانم شما از کجا این ایده
را گرفته اید که بهائیان جواب نمی گویند. اتفاقا ما خیلی هم با اشتیاق و علاقه به ایرادات و سوالات پاسخ می دهیم.

Karoosh  - من لم يلد و لم يولد |1385-6-29 03:41:51

با تشكر از اينكه پاسخ سؤالم را درباره جمله "فيه ولد من لم يلد و لم يولد" داديد.
اما بايد عرض كنم بنده
اطلاعاتم خيلي زياد نيست و به خوبي پاسخ سؤالم را درنيافتم و مدت هاست كه تلاش مي كنم آن را بفهمم ولي نتوانستم
اكنون خواهش مي كنم خيلي ساده و آسان بفرماييد كه چگونه كسي كه زائيده نمي شود در آن شب زائيده شد؟ و ديگر اينكه همه
مي دانيم حضرت عبد البهاء فرزند حضرت بهاءالله است پس چگونه آن حضرت "لم يلد" است و از او كسي زائيده نمي
شود؟
عليكم بهاءالله
كيا  - منابع ديانت بهائي |1385-7-12 15:59:36
با درود و عرض خسته نباشيد به شما دست اندركاران اين وب سايت وزين كه با حوصله و شكيبائي جوابهاي اين بندگان خدا
راارائه مينمائيد و ممنونم از مطالب ارسالي كه من از طريق اي ميل دريافت ميدارم.سؤالي كه داشتم در رابطه با منابع
وكتابهاي ديانت بهائي بود.اينكه بنده تازه بعداز 40 سال در اول راه هستم و يك بهائي خيلي خيلي جديد هستم كه در منطقه
دوردست و خارج از مناطق شهرنشيني زندگي ميكنم و شديدا به كتاب و متون فارسي احتياج دارم و متاسفانه توانائي پرداخت
و خريد كردن هم ندارم چون آواره و پناهجو هستم و چون اجازه كار ندارم بنابراين بسيار مشكل است كه كتابهاي نسبتا
گران قيمت ديانت بهائي را ابتياع نمايم.آيا اين امكان هست از جائي و مكاني چند كتاب به اين حقير كمك شود آخر محفل
محلي اينجا كتابهاي فارسي را ندارد.ممنون ميشوم اگر راه حلي ارائه نمائيد واگر ممكنه به پاسخ را به آدرس ايميل من
هم بفرستيد...برايتان آرزوي موفقيت مينمايم
soleymane  - كمكم كنيد |1385-7-17 03:29:18
دوست عزيز شما فرمويد بنده به آن طلبه چه جوابي دادم. من به او گفتم ما بهائيان قائل هستيم كه امام حسن عسكري اصلا
فرزندي نداشت...
اما دوست عزيز خيلي زود طاقت شما تمام شد بنده دوست دارم تمام اشكالاتي كه آنها به دين ما دارند را
به شما بگويم از قلم شما يك جواب تازه تر و بهتر بشنوم. خواهش مي كنم زود ناراحت نشو اگر به نظر شما بحث كردن با آنها
بي فائده است بله من هم قبول دارم نبايد با آنها بحث بكنم اما بنده بيشتر به خاطر خودم اين بحث را دنبال مي كنم چرا
كه دوست دارم طرز تفكر ديگران را نسبت به دين خودم بدانم و همچنين اين سه نفر آدمهاي بسيار خوبي هستند و متدين در
دين خودشان هستند و انسانهاي امانت دار مي باشند. لطفا كمكم كنيد.
Tatiana |1385-7-17 10:06:47
آقای کیا الحمدالله شما اینتر نت داری , یک سایت هست بنام کتابخانه بهایی اگر از همان محفل محلیتان بپرسید آدرسش
را به شما میدهند و اینقدر احتیاج به التماس و دعا نیست . در این سایت بسیاری کتب بهایی به فارسی وجود دارد فقط کافی
است دکمه مربوط به زبان را زده و فارسی را انتخاب کنید . موفق باشید
m r h  - دین بهاءی دین کاملا غلط و گمراه نده میبا |1385-9-20 05:17:35
درود وسلام خدمت خواننده گان گرامی!
راجع به ديانت بهائی بايد گفت که اين دين واقعآ دين گمراه کننده ميباشد و از
طرف يهودهای اسرائيل و امريکا تشکيل گرديده و نابود کننده دين اسلام ميباشد.
لطفآ ببينيد که تمام مکان های مقدس
اين دين در اسرائيل است
لطفآ بيدار شويد
جهنم را در برابر پول قبول نکنيد
asadi digar |1385-9-23 20:28:29
سلام
مدیر سایت در سورت امکان یک
email
به این آدرس میزنید؟

من برای شما چندین بار ایمیل فرستادم اما مثل اینکه
به دست شما نرسیده

با تشکر
asadi digar |1385-10-1 15:06:48
سلام
سایت فیلم خیلی عالی بود .
من یه مشکلی دارم نمی توانم توی پال تاک عضو بشم شاید فیلتر کردن

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."